Od 1 stycznia 2020 Zmiany w gospodarowaniu odpadami
Ewidencja odpadów
Każdy podmiot, zobowiązany do prowadzenia ewidencji odpadów, do 31 grudnia 2019r. miał obowiązek rejestracji w BDO – Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami.
Natomiast od 1 stycznia 2020 roku żaden podmiot bez dostępu do indywidualnego konta w systemie BDO nie jest w stanie prowadzić ewidencji odpadów.
Brak dostępu do systemu BDO uniemożliwia także jakikolwiek udział w obrocie odpadami. Nie ma możliwości przekazania, transportu lub przyjęcia odpadu.
Prowadzenie ewidencji odpadów od 2020 oznacza więc prowadzenie jej w wersji elektronicznej.
W praktyce o wymogach w zakresie ewidencji odpadów od 2020 roku decyduje dział V ustawy o odpadach oraz sam system BDO, który narzuca pewne ramy techniczne, mające decydujący wpływ na to, jak w praktyce będzie wyglądać ewidencja odpadów od 1 stycznia 2020 roku.
Od 1 stycznia 2020 dokumenty ewidencji odpadów należy sporządza
bezpośrednio w systemie BDO lub z wykorzystaniem zewnętrznych aplikacji zintegrowanych z systemem BDO przez API.
Posiadacz odpadów jest obowiązany do prowadzenia na bieżąco ich ilościowej i jakościowej ewidencji zgodnie z obowiązującym katalogiem odpadów (od 6 stycznia 2020r. obowiązuje nowy katalog odpadów)
Ewidencjonowanie odpadów ma zapewnić ilościową i jakościową kontrolę odpadów wytwarzanych, przekazywanych, transportowanych, poddawanych odzyskowi lub unieszkodliwianych.
Ewidencja odpadów zapewnia także kompleksową kontrolę w zakresie obrotu odpadami.
Jak prowadzić Ewidencję odpadów w BDO? – zobacz instrukcję udostępnioną na stronie BDO:
- Karta ewidencji komunalnych osadów ściekowych
- Karta ewidencji odpadów niebezpiecznych
- Karta ewidencji odpadów
- Karta ewidencji pojazdów wycofanych z eksploatacji
- Karta ewidencji zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego
Aktualnie trwają w parlamencie zaawansowane prace nad nowelizacją ustawy
o odpadach, tak by umożliwić papierową ewidencję odpadów
do 30 czerwca 2020roku